Vinerea după Paște sau „Izvorul Tămăduirii”. Sărbătoare în care nu se lucrează în gospodărie

Foto Vinerea Izvorul Tamaduirii

Vinerea din prima săptămână de după Paști, când în calendarul ortodox este „Izvorul Tămăduirii”, este asociată, în cultura tradițională românească, cu o serie de practici și credințe care reflectă o profundă legătură între sacru, apă și regenerarea ciclică a vieții, spun etnologii clujeni.

Astfel, în această zi, în numeroase sate, oamenii obișnuiau să caută izvoare, să sape fântâni noi sau să le curețe pe cele deja existente.

„Aceste gesturi nu erau doar expresii ale unei nevoi practice, ci acte sacralizate prin convingerea că izvoarele și fântânile rânduite în această zi vor avea apă din belșug și nu vor seca în timpul verii. Astfel, apa devine, în imaginarul popular, nu doar un element vital, ci și unul cu valențe purificatoare și tămăduitoare”, arată etnologii de la Centrul Județean pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale Cluj.

Totodată, în unele regiuni tradiția impunea stropirea vitelor cu apă sfințită, un gest care să asigure sănătatea animalelor și protecția acestora împotriva bolilor, iar viile și ogoarele erau udate simbolic, în credința că acest ritual agrar va favoriza roadele bogate și fertilitatea solului pe parcursul întregului an. În paralel cu aceste practici, ziua de

„Izvorul Tămăduirii” era percepută ca o sărbătoare cu un regim strict de odihnă.

„Se considera profund nefiresc să se desfășoare activități fizice sau munci gospodărești în această zi”, mai arată etnologii.

De asemenea, în unele regiuni, tradiția impunea stropirea vitelor cu apă sfințită, un gest menit să asigure sănătatea animalelor și protecția acestora împotriva bolilor. În mod similar, viile și ogoarele erau udate simbolic, în credința că acest ritual agrar va favoriza roadele bogate și fertilitatea solului pe parcursul întregului an.
În paralel cu aceste practici, ziua de Izvorul Tămăduirii era percepută ca o sărbătoare cu un regim strict de odihnă. Se considera profund nefiresc să se desfășoare activități fizice sau munci gospodărești în această zi.
𝑪𝒓𝒆𝒅𝒊𝒏𝒕̦𝒂 𝒑𝒐𝒑𝒖𝒍𝒂𝒓𝒂̆ 𝒕𝒓𝒂𝒏𝒔𝒎𝒊𝒕𝒆𝒂 𝒄𝒐𝒏𝒗𝒊𝒏𝒈𝒆𝒓𝒆𝒂 𝒄𝒂̆ „𝒄𝒊𝒏𝒆 𝒕̦𝒂̂𝒏𝒆 𝒂𝒔̦𝒆́ 𝒄𝒖𝒎 𝒕𝒓𝒆𝒃𝒆 𝒛𝒖𝒂 𝒅𝒆 𝒗𝒊𝒏𝒆𝒓𝒊 𝒅𝒆 𝒅𝒖𝒑𝒂̆ 𝑷𝒂𝒔̧𝒕𝒊” 𝒗𝒂 𝒂𝒗𝒆𝒂 𝒖𝒏 𝒍𝒐𝒄 𝒂𝒔𝒊𝒈𝒖𝒓𝒂𝒕 𝒊̂𝒏 𝑹𝒂𝒊, 𝒊̂𝒏 𝒕𝒊𝒎𝒑 𝒄𝒆 𝒄𝒆𝒊 𝒄𝒂𝒓𝒆 𝒏𝒖 𝒓𝒆𝒔𝒑𝒆𝒄𝒕𝒂𝒖 𝒊𝒏𝒕𝒆𝒓𝒅𝒊𝒄𝒕̦𝒊𝒂 𝒎𝒖𝒏𝒄𝒊𝒊, 𝒓𝒊𝒔𝒄𝒂𝒖 𝒔𝒂̆ 𝒇𝒊𝒆 „𝒍𝒐𝒗𝒊𝒕̦𝒊 𝒅𝒆 𝒃𝒐𝒂𝒍𝒂̆”.
Astfel, Vinerea Izvorului Tămăduirii se constituie ca un moment de convergență între practicile religioase și substratul precreștin al cultului apei, într-un cadru în care dimensiunea sacră a naturii este reafirmată prin ritual, credință și rânduială.
Foto: NAGY BOTOND-Tîrgu Mureș, „Fântână cu roată”
Premiul Secţiunii speciale „Fântâna, sursă de apă și simbol sacru”, în cadrul Concursului național „Fotografia document etnografic”, ediția 2021, derulat de CJCPCT Cluj

Leave a Reply