Anul 2024 vine cu modificări fiscale. Ce produse și servicii suferă modificări

taxe

Modificările fiscale aprobate în lunile octombrie și decembrie 2023 aduc creșteri de taxe și chiar dublarea lor, cum este cazul taxării tichetelor de masă și a majorării TVA de la 9% la 19%.

Modificările aduse la nivelul microîntreprinderilor și eliminarea posibilității de optimizare fiscală în cazul antreprenorilor care dețin participații la mai multe microîntreprinderi, dublarea taxării pentru tichetele de masă oferite angajaților, creșterea TVA de la 9 la 19% pentru unele activități din turism (inclusiv accesul la festivaluri), dar și obligativitatea înrolării în sistemul RO e-Factura sunt doar o parte dintre schimbările pe care firmele încă încearcă să le proceseze și să le implementeze, arată o analiză a firmei de consultanță fiscală, audit și contabilitate Crowe România.

Lista principalelor modificări care intră în vigoare la 1 ianuarie

Crowe România a realizat o listă a celor mai importante modificări fiscale cu impact în mediul de afaceri care intră în vigoare de la 1 ianuarie 2024 și care au fost reglementate prin două acte normative publicate în Monitorul Oficial în octombrie, respectiv decembrie 2023:

1) Un acționar/ asociat poate deține peste 25% din valoarea acțiunilor/ părților sociale doar la o singură microîntreprindere. Până acum, limita era de deținere a peste 25% din acțiuni/părți sociale la 3 microîntreprinderi. Dacă un antreprenor are, în 2024, peste 25% acțiuni/ părți sociale din mai multe microîntreprinderi, trebuie să decidă până la 31 martie la care dintre firme să aplice sistemul de impozitare specific microîntreprinderilor.

2) S-a introdus o condiție suplimentară pentru a fi microîntreprindere: depunerea situațiilor financiare în termenul legal, respectiv până la 31 martie 2024. Aceasta se adaugă unor modificări fiscale anterioare aduse regimului microîntreprinderilor, respectiv impozitarea, începând cu 2024, cu 1% din venituri pentru cele cu încasări de 60.000 de euro/ an (5.000 de euro pe lună) și cu 3% pentru cele cu încasări de peste 60.000 de euro/an (până la 500.000 de euro/ an) sau care activează în anumite sectoare (IT, HoReCa, unele activități juridice, asistență medicală sau stomatologie etc.).

3) SistemulRO e-Factura, prin care facturile emise de către o firmă ajung în același timp și la autoritățile statului, dar și la firma/ instituția care trebuie să plătească acele facturi, devine obligatoriu pentru majoritatea firmelor din România (cu câteva excepții). În prima etapă a aplicării RO e-Factura, respectiv în perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2024, firmele au obligaţia să raporteze în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relaţia cu alte companii și în relaţia cu instituţiile publice. Ulterior, de la 1 iulie 2024, pentru firme devine obligatoriu să factureze direct prin RO e-Factura, altfel vor primi contravenții. Un ghid care detaliază ce trebuie să facă antreprenorii și managerii de companii pentru a se înrola în acest sistem menit să combată evaziunea fiscală a fost pus la dispoziție de Ministerul Finanțelor.

Citiți mai departe aici

Leave a Reply